3 zasady, by zbudować pozytywne nastawienie do informacji zwrotnej
Tekst: Agnieszka Maziarz-Lipka
O informacji zwrotnej napisano już morze artykułów. Więc dlaczego mam ochotę popełnić kolejny?
Bo ciągle temat jest aktualny i problematyczny.
Bo ciągle informacja zwrotna kojarzy się z czymś negatywnym. Bo ciągle ludzie (nie tylko menedżerowie, współpracownicy też) mają problem z (nie)udzielaniem feedbacku.
Czy jest sposób żeby zmienić nastawienie do informacji zwrotnej – dawania i odbierania?
Jest. I to na dodatek całkiem nieskomplikowany. Chociaż wymagający pewnej koncentracji i konsekwencji.
Zacznij dawać więcej informacji zwrotnej pozytywnej.
Dlaczego potrzebna jest tu koncentracja?
Ponieważ trzeba się bardziej skupić, by dostrzegać rzeczy pozytywne (nasz mózg łatwiej dostrzega błendy niż dobrze wykonane działania*)
Dlaczego potrzebna jest konsekwencja?
Ponieważ chodzi o to by docenianie weszło Ci w nawyk. Byś regularnie doceniał i mówił o rzeczach dobrze zrealizowanych.
Wtedy informacja zwrotna by coś zmienić, poprawić jest dawana z dużo mniejszym stresem i przyjmowana z większą otwartością.**
Doceniaj częściej. Nie mieszaj doceniania z krytykowaniem. W sytuacjach trudnych reaguj szybko*** i konkretnie. To recepta na dobry feedback i… wspieranie dobrych relacji :-)
*Ha! Widzisz. Zauważyłeś, że błond jest napisany błendnie, ale nie zwróciłeś uwagi na to, że słowa „mózg”, „dobrze”, „niż” są napisane poprawnie!
**Dlaczego z mniejszym stresem, a nie zupełnie bez stresu? Bo pewna dawka stresu jest przydatna – zaczynasz działać z większym wyczuciem, dostrzegasz ryzyka i może wybierzesz bardziej dopasowane słowa (np. opinia „źle to zrobiłeś” ciśnie się automatycznie. Nad słowami „powinieneś poprawić i sprawdzać następnym razem…” już trzeba bardziej pomyśleć)
***Na tyle szybko żeby sprawa „nie leżała i nie psuła się bardziej” i jednocześnie żebyś był już na tyle spokojny, by móc koncentrować się na faktach i rozwiązaniach a nie emocjach i opiniach