Kodeks Etyki Zawodowej Trenera firmy OPTA (Dobry Trener)
Poniższy Kodeks Etyki Zawodowej obowiązuje członków kadry trenerskiej firmy OPTA A. Maziarz-Lipka i L. Wieliczko Spółka Jawna (zwaną dalej w treści niniejszego Kodeksu OPTA).
Kompetencje zawodowe trenera OPTA
Trener OPTA podejmuje się prowadzenia szkolenia tylko wówczas, kiedy jest pewien, że ma umiejętności i kwalifikacje konieczne do prowadzenia i zakończenia szkolenia z korzyścią dla uczestników.
Trener OPTA nie podejmuje się zadań i nie uczestniczy w działaniach (wykłady, seminaria, warsztaty, treningi, aktywność w mediach), które nie są zgodne ze standardami zawodowymi zapisanymi w niniejszym Kodeksie.
Metody i techniki pracy, stosowane przez Trenera OPTA, w procesie szkolenia muszą służyć celom edukacyjnym i rozwojowym uczestników szkolenia, ustalonym w kontrakcie.
W swojej edukacji, która trwa przez całe życie zawodowe, Trener OPTA dba o poszerzenie i pogłębienie swoich profesjonalnych i osobistych umiejętności.
Trener OPTA prowadzi dokumentację pracy szkoleniowej, wymaganą przez Zamawiającego w projektach szkoleniowych (tj. ankiety ewaluacyjne, dzienniki zajęć, listy obecności uczestników na szkoleniach, itp. – w zależności od procedur obowiązujących u Zamawiającego szkolenie)
Relacja trener – uczestnik
Relacja trener-uczestnik jest relacją wyłącznie zawodową, a najważniejszym celem Trenera OPTA w procesie jej budowania jest dobro uczestników.
Trener OPTA ma świadomość znaczenia relacji trener-uczestnik dla procesu efektywnej edukacji. Zdaje sobie sprawę ze swej pozycji w tej relacji oraz z możliwości wpływania na uczestnika i tworzenia się zależności, jako nieodłącznych elementów procesu edukacji i rozwoju osobistego. Trener OPTA, działając zgodnie z tą wiedzą, nie nadużywa i nie wykorzystuje uczestników finansowo, seksualnie, emocjonalnie, politycznie, czy ideologicznie.
Trener OPTA zdaje sobie sprawę, że jego inne relacje lub zobowiązania zewnętrzne mogą stać w konflikcie z interesem uczestników szkoleń. W przypadku stwierdzenia konfliktu interesów trener rezygnuje z prowadzenia zajęć dla tej grupy.
Bezpośredni kontakt fizyczny w procesie szkolenia służy wyłącznie osiąganiu przez uczestnika jego celów edukacyjnych i wymaga ze strony trenera szczególnie profesjonalnego podejścia i uwagi. Taki bezpośredni kontakt fizyczny w relacji edukacyjnej jest dopuszczalny jedynie za zgodą uczestnika.
W przypadku szkoleń zawierających element rozwoju osobistego, opartych na osobistej więzi emocjonalnej trener-uczestnik, Trener OPTA jest świadomy, że bycie pracownikiem, bliskim przyjacielem, krewnym, czy partnerem jest nie do pogodzenia z relacją trener-uczestnik grupy. W przypadku zaistnienia takiej sytuacji trener rezygnuje z prowadzenia zajęć dla tej grupy.
Tajemnica zawodowa
Wszystko, co dzieje się w relacji trener-uczestnik w procesie edukacyjnym ma charakter poufny.
Trener OPTA dba o to, by żadne informacje pozwalające na identyfikację uczestników nie zostały ujawnione.
Dokonywanie zapisów magnetofonowych, robienie zdjęć lub filmowanie podczas szkolenia wymaga zgody uczestników.
Kontrakt z uczestnikami szkoleń
Każdy kontrakt sporządzony pomiędzy Trenerem OPTA i uczestnikami szkolenia bez względu na to, czy był zawarty ustnie czy pisemnie, obowiązuje obie strony.
Podczas negocjowania kontraktu szkoleniowego Trener OPTA jasno i otwarcie informuje uczestników o swoich kompetencjach, umiejętnościach i doświadczeniu.
Trener OPTA nie wprowadza w błąd swoich uczestników reklamując usługi, których faktycznie nie świadczy, lub kwalifikacje, których nie posiada.
Trener OPTA odnosi się z szacunkiem, także w swych publicznych wypowiedziach, do pracy innych trenerów i powstrzymuje się przed krytycznymi uwagami dotyczącymi innych teorii lub innych trenerów i ich pracy.
Trener OPTA, wiedząc o zachowaniu innego trenera które może przynieść ujmę środowisku trenerów i obniżyć prestiż firmy OPTA, ma obowiązek skonfrontować się z tym trenerem oraz zawiadomić o tym zachowaniu Zespół Trenerów OPTA.
Trener OPTA powstrzymuje się od wszelkich publicznych lub prywatnych działań, które mogą zaszkodzić jego zawodowej reputacji, są niezgodne z ogólnie przyjętymi zasadami etyki i mogłyby niekorzystnie wpłynąć na reputację zawodu trenera.
Relacje z byłymi uczestnikami szkoleń
Trener OPTA bierze pełną odpowiedzialność za swoje relacje z byłymi uczestnikami. Trener OPTA, działając zgodnie z tą zasadą, nie nadużywa i nie wykorzystuje byłych uczestników finansowo, seksualnie, emocjonalnie, politycznie, czy ideologicznie.
Sporządzono i zatwierdzono: 14 października 2016r.
Dobry Trener jest marką handlową firmy OPTA A. Maziarz-Lipka i L. Wieliczko Spółka Jawna