Blog

ładowanie

Oczywistość - negatywne prawo

Negatywne prawo oczywistości mówi o tym, że to co Tobie wydaje się oczywiste, niekoniecznie jest równie oczywiste dla Twojego rozmówcy.

Kiedyś jechałam do mojej koleżanki w Szczecinie. Jechałam autobusem i byłam w tym mieście pierwszy raz. Koleżanka, dając mi instrukcję powiedziała:

 

Jasne, nie ma sprawy.

Och tak, wiem że mogłam zapytać. Ale przecież wiesz, że nie o to chodzi. Dla niej było jasne, że to przedostatni przystanek przed zajezdnią. Dla mnie łatwiej byłoby wysiąść przystanek PO czymś co już było…


Dodajmy tylko, że było to przed czasem wyświetlanych tablic, aplikacji na telefon i tym podobnych udogodnień.

Wielokrotnie robimy założenia i… nie sprawdzamy ich!

 

Czasem nawet nie wiemy, że robimy założenia!

Mój ulubiony fragment przepisu:

 

Jestem przekonana, że autor przepisu, zapewne doświadczony kucharz, nie pomyślał, że to może być zupełnie niezrozumiały komunikat.

Co ma zrobić menedżer, by nie ulegać (nie, to raczej niemożliwe), by ograniczać to prawo w swoim otoczeniu?

  1. Nie pytaj  Tylko poproś (ładnie) o powtórzenie co druga osoba ma zrobić.Możesz też zapytać Wtedy masz szansę sprawdzić czy dobrze się zrozumieliście.
  2. W przypadku nowych pracowników – ustal standardy wdrażania (jeśli jeszcze ich nie masz. Ustalając te standardy zapytaj ostatnio przyjętych ludzi, czego im brakowało a co było przydatne na początku pracy.
    Oni są świetnym źródłem informacji – jeszcze pamiętają jak było niedawno, ale już wiele wiedzą i znają odpowiedzi co im się przydało szczególnie, a czego potrzebowali od razu, a dowiedzieli się dopiero później.
  3. Wychodź czasem z siebie i stań z obok
    • Na przykład kiedy robisz prezentację – zastanów się jakby ją odebrał zupełnie nowy człowiek w waszej firmie, albo inna ważna dla Ciebie osoba.
    • Kiedy masz udzielić informacji zwrotnej – zastanów się co może zrozumieć rozmówca.
    • Kiedy masz przekazać zadanie, zastanów się, czy gdybyś był osobą otrzymującą takie zadanie, czy wszystko byś rozumiał?
  4. Sam(a) się upewniaj. Jeśli nawet przez chwilę się zawahałeś(aś), miałeś(aś) wątpliwości co do znaczenia przekazu, upewnij się czy dobrze zrozumiałeś(aś) rozmówcę.
  5. A czasem, nawet będąc zupełnie pewnym(ą), że dobrze się zrozumieliście – podsumuj to co usłyszałeś(aś), wasze ustalenia.

Jeśli chcesz sprawdzić jeszcze raz jak działa negatywne prawo oczywistości i jak istotne jest by je weryfikować, zrób eksperyment

Najpierw sam odpowiedz sobie na poniższe pytanie, a potem zapytaj o to samo przynajmniej 5 osób i porównaj odpowiedzi:

Wyobraź sobie, że dzisiaj jest piątek. Umówiłeś się z kimś na spotkanie w środę.
I właśnie otrzymałeś prośbę o przesunięcie spotkania dwa dni naprzód.

Pytanie brzmi: Na kiedy jest przełożone spotkanie?

 

 


Niepoprawny adres email.
Imię i nazwisko jest obowiązkowe.
Treść wiadomości jest obowiązkowa.
Wiadomość nie została wysłana. Spróbuj ponownie.
Twoja wiadomość została wysłana. Dziękujemy!
Twoja email został dodany do naszej bazy. Dziękujemy!
Przepraszamy, nie udało się dodać twojego adresu email do naszej bazy