Zmapuj swojego Klienta
Ufff, wartościowanie (ang. scoring) Klientów masz już za sobą. Wiesz o których powinieneś/powinnaś zabiegać najbardziej, którzy z nich mają potencjał.
A czy próbowałeś(aś) ich zmapować?
Mapowanie Klientów? A co to takiego!?
Kojarzysz Czesława Milczka? Taaa… Wiesz, że Czesław kupuje u Twojej konkurencji (chwalą się tym na swojej stronie). Kupuje i to raczej nie za małe pieniądze… ale nie od Ciebie. Dzwoniłeś(aś) do niego już cztery razy. Trzy razy Cię zbył, że niby nie ma czasu na rozmowę.
Twoje dotychczasowe kontakty z nim właściwie nic nie wniosły. Czesław nie należy do osób rozmownych, waży każde słowo. Podczas ostatniej rozmowy próbowałe(aś) go troszkę zmiękczyć dygresją o wakacjach i… I to dopiero była katastrofa. Wcale nie podjął tematu. A jednak umówił się z Tobą na spotkanie.
Przygotowałeś(aś) ofertę ogólną i kilka slajdów na temat firmy, w której pracujesz. Czy to właściwa strategia?
A Helenę Rezolutną kojarzysz? No ba! Trudno nie kojarzyć Heleny. Raczej ciężko się do niej dodzwonić, bo niemalże cały czas ma zajęt. Wszystko chce na już a najlepiej na wczoraj. Prowadzi chyba z 5 projektów jednocześnie. Podczas spotkań potrafi rozmawiać jednocześnie z Toba i przez telefon. Dla Heleny przygotowujesz właśnie szczegółowy opis produktu, który właśnie wprowadzacie na rynek. Dużo tabel, schematów… Wszystko dopieszczone w najdrobniejszym szczególe. Planujesz wysłać jej to e-mailem, żeby miała czas na spokojnie przeanalizować Twoją ofertę.
Czy to na pewno właściwa strategia?
Czterowymiarowa mapa zachowań
Model Extended DISC powstał na bazie teorii Carla G. Junga opisanej w książce „Typy psychologiczne” w 1920 roku. Teorię Junga rozwinął William Moulton-Marston w książce „Emocje normalnych ludzi” (1927r.) definiując czterowymiarową mapę zachowań.
Opierając się na modelu Extended DISC mamy do czynienia z 4 głównymi stylami zachowań ludzi:
- D (ang. dominance) – to osoba lubiąca wolność i wyzwania, pewna siebie, pomysłowa, lubiąca konkurować, łatwo podejmująca decyzje.
- I (ang. influence) – ta osoba to prawdziwa dusza towarzystwa, pełna entuzjazmu i energii, przekonująca i otwarta.
- S (ang. submission) – osoby te często zyskują miano „siła spokoju”, to doskonali słuchacze, są rozważni, cierpliwi i opanowani, łatwo wzbudzają zaufanie.
- C (ang. compliance) – to perfekcjoniści, ceniący porządek, przestrzegający normy i zasady. Są to osoby uprzejme i zdystansowane.
Po tym krótkim opisie w której „ćwiartce” umieścił(a)byś samego siebie? Którym „typem” jesteś?
No to spójrz co z tego wynika:
A co z Heleną Rezolutną i Czesławem Milczkiem?
Jeśli rozpoznałeś(aś) już główny styl zachowań Heleny i Czesława to mam dla Ciebie kilka wskazówek dotyczących komunikacji z nimi (i nie tylko z nimi):
Kiedy komunikujesz się z osobą o stylu D:
- Bądź bezpośredni i konkretny.
- Dostarcz alternatyw.
- Upewnij się, się on(a) wygra.
- Nie zgadzaj się jedynie w zakresie faktów.
- Pamiętaj: dyskusja i walka to „element gry”.
- Nie bądź emocjonalny.
- Nie staraj się dominować.
- Działaj szybko, decyzje zapadają szybko.
Kiedy komunikujesz się z osobą o stylu I:
- Bądź przyjazny.
- Zaplanuj czas na pogawędki.
- Zadbaj o swobodną atmosferę, żarty są mile widziane.
- Pozwól mu mówić.
- Okaż uznanie.
- Mów o ludziach i uczuciach.
- Pamiętaj o kontrolowaniu dalszego biegu spraw.
- Skróć dystans.
Kiedy komunikujesz się z osobą o stylu S:
- Zwolnij tempo swojej prezentacji.
- Buduj zaufanie.
- Skup się na ludziach.
- Dostarcz informacji, której potrzebuje.
- Prezentuj sprawy w uporządkowany sposób.
- Zdobywaj zaangażowanie krok po kroku.
- Bądź szczery, nie dominuj.
Kiedy komunikujesz się z osobą o stylu C:
- Dostarcz faktów.
- Unikaj kontaktu fizycznego.
- Bądź cierpliwy, zwolnij.
- Dostarcz mnóstwo szczegółowych informacji.
- Kontroluj swoje własne działania.
- Nie wywieraj presji.
- Skup się na temacie.
Rozpoznanie stylu zachowań swojego Klienta i umiejętne dopasowanie się to klucz do osiągania (naj)lepszych wyników.
Brzmi banalnie? Pewnie tak. A może tylko pozornie tak?
Nie obsługuj swoich Klientów tak jak sam(a) chciał(a)byś być obsługiwany(a) tylko obsługuj ich tak jak oni chcą być obsługiwani!
A zatem do dzieła – przygotuj mapę swoich Klientów!
Dobrego sprzedawania!