Czterostrefowy model stylów zachowań
- Żeby lepiej zrozumieć ludzkie zachowania stworzono model oparty na dwóch osiach (tj. oś percepcja-intuicja oraz oś uczucie-myślenie)
- W wyniku przecięcia tych osi powstają cztery ćwiartki odpowiadające czterem podstawowym stylom zachowania: D – Dominance / Dominowanie, I – Influence / Wpływ, S – Submission / Pokora, C – Compliance / Zgodność.
No dobrze ale pewnie zapytasz co z tego, że są 4 style zachowań? Co dla mnie z tego wynika? Często sam(a) występujesz w dwóch rolach – czasem jesteś klientem… a czasem dostawcą. Kogo lubisz najbardziej? Pewnie kogoś kto „nadaje na tych samych falach” co Ty… Bo fajny lubi fajnego…
Ale czasem dobry biznes, dobre relacje to umiejętność dopasowania się do rozmówcy.
Dlatego warto zapamiętać kilka prostych wskazówek…
Kiedy komunikujesz się z osobą o stylu D:
- Bądź bezpośredni i konkretny.
- Dostarcz alternatyw.
- Upewnij się, że on(a) wygra.
- Nie zgadzaj się jedynie w zakresie faktów.
- Pamiętaj: dyskusja i walka to „element gry”.
- Nie bądź emocjonalny.
- Nie staraj się dominować.
- Działaj szybko, decyzje zapadają szybko.
Kiedy komunikujesz się z osobą o stylu I:
- Bądź przyjazny, nie pomijaj go.
- Zaplanuj czas na pogawędki.
- Zadbaj o swobodną atmosferę, żarty są mile widziane.
- Pozwól mu mówić.
- Okaż uznanie.
- Mów o ludziach i uczuciach.
- Pamiętaj o kontrolowaniu dalszego biegu spraw.
- Skróć dystans.
Kiedy komunikujesz się z osobą o stylu S:
- Zwolnij tempo swojej prezentacji.
- Buduj zaufanie.
- Skup się na ludziach.
- Dostarcz informacji, której potrzebuje.
- Prezentuj sprawy w uporządkowany sposób.
- Zdobywaj zaangażowanie krok po kroku.
- Bądź szczery, nie dominuj.
Kiedy komunikujesz się z osobą o stylu C:
- Dostarcz faktów.
- Unikaj kontaktu fizycznego.
- Bądź cierpliwy, zwolnij.
- Dostarcz mnóstwo szczegółowych informacji.
- Kontroluj swoje własne działania.
- Nie mów o sprawach związanych z ludźmi.
- Nie wywieraj presji.
- Skup się na temacie.
Extended Disc a role w zespole
Role w zespole wg Extended DISC:
- Reformator: bezpośredni, zdecydowany, niecierpliwy, wymagający. Wie czego zespół oczekuje, podejmuje szybkie decyzje.
- Inspirator: żwawy, bogaty w pomysły, dużo mówi, spontaniczny, nieustannie w ruchu. Umie przekonać innych do swoich racji, kieruje się instynktem.
- Planista: ostrożny, skoncentrowany na celu, wymagający, systematyczny. Postępuje zgodnie z poglądami zespołu.
- Projektant: skupia się na faktach, twórczy, wymagający, zachowuje zimną krew. Zdystansowany, dostarcza całkowicie nowych pomysłów, bardzo wymagający.
- Entuzjasta: ekstrawertyk, otwarty, towarzyski, zawsze ma coś do powiedzenia. Zadowolony ze swojego stanowiska, łatwy we współpracy.
- Uczestnik: przyjemny, koleżeński, spokojny, uczynny. Nie faworyzuje siebie, potrafi zrozumieć innych ludzi.
- Emisariusz: koleżeński, dokładny, wyrozumiały, umiarkowany, otwarty. Pojmuje różne opinie, otwarcie głosi jaki jest stan rzeczy.
- Realizator: ostrożny, zrównoważony, godny zaufania, spokojny. Odrzuca rzeczy z góry niemożliwe do osiągnięcia, chętnie pomaga innym.
- Gwarant: ostrożny, wyważony, dokładny, przesadnie poprawny, cichy. Nikomu nie zdradza swoich opinii, nienagannie wykonuje swoją pracę.
- Specjalista: dąży do perfekcjonizmu, pedantyczny, uparty, ciągle zadaje pytania. Bada dlaczego rzeczy mają się tak, a nie inaczej, zauważa wszystkie detale.
A Ty, który styl reprezentujesz?
Korzyści
Wiele dowiesz się o sobie lub o Twoim zespole, bo każdy raport z Analizy Indywidualnej zawiera następujące opisy:
- Czynniki motywujące Respondenta;
- Czego Respondent stara się unikać;
- Jaki jest idealny przełożony dla Respondenta;
- Styl komunikacji preferowany przez Respondenta;
- Silne strony Respondenta;
- Reakcje na sytuacje stresowe.
Obszary zastosowań:
- Rekrutacja i selekcja;
- Coaching;
- Planowanie ścieżek karier;
- Planowanie szkoleń;
- Doskonalenie relacji (np. w zespole, z Klientami);
- Doskonalenie komunikacji;
- Budowanie, analiza i rozwój zespołów.
Narzędzia Extended DISC®:
- Analiza Indywidualna;
- Analiza Zespołu / Poziom rozwoju zespołu;
- Analiza Pary Pracowników;
- Analiza Stanowiska;
- Analiza Indywidualna 360;
- Ocena Kompetencji 360;